Jeg – og Lashplus – er her endnu

Er du gået i stå med din blog, skrev en af mine twittervenner til mig i dag.

Don’t mention the war, skrev jeg tilbage, for jeg måtte jo erkende, at tiden har været lidt sparsom, og så er det gået ud over bloggen. En af årsagerne har (bla.) været, at jeg var tre uge ude på DR i december, hvor jeg lavede historier om abonnementsfælder, sammen med deres dygtige journalist Rasmus Mark.

Casen vi brugte var Lashplus. Ejeren bag er jo en gammel kending, for mange af jer der læser med på bloggen. Læs med HER og HER

Selvom Lashplus i november 2016 kom under DR Kontants varme hænder, er han jo fortsat i samme lidt uldne spor, og både Trustpilot og Facebook flyder over med advarsler fra folk, der føler sig lokket ind i et abonnement, de ikke vidste de havde sagt ja til.

Tre af dem var Jeanet, hendes mor og Jeanets datter. Alle tre havde set samme tilbud på en annonce på facebook. De bestilte. Og selvom Jeanet havde nærlæst både annonce og webshop, for netop ikke at falde i en dum fælde, røg hun og familien i. Bum. Træk.

Det kan du læse mere om, i en af de artikler, jeg var med til at lave for DR:  Hele familien røg i abonnementsfælden

Historien fik en interessant vinkel, da Rasmus og jeg havde forbrugerombudsmanden i studiet. For der er jo en grund til, at der p.t er så mange af denne slags abonnemnetsfælder. Det er alt for nemt.

Årsagen hertil skal blandt andet findes i de betalingsløsningsmodeller, der er tilgængelige for webshops, og som desværre også bliver udnyttet.

Lashplus tilbyder gratis serum mod du selv betaler fragten på kr. 19.00. Her indtastet du nu dine kortinformationer, og siger her samtidig ja tak til, at de nu må trække de 19 kroner. Men det der sker er, at webshoppen nu har dine kortinformationer, og kan trække flere og større beløb, uden du først skal godkende de træk eller får besked af din bank.

Forbrugerombudsmanden kaldte den metode; “et sugerør direkte ned i din konto”. Det var et godt og dækkende udtryk, og hun mente bankerne kunne løse det problem, ved at sørge for at deres kunder, først skulle godkende et træk, inden det blev trukket fra deres konto. Den løsning fremlagde Rasmus og jeg for Finans Danmark, og vi kunne høre de nikkede i den anden ende af telefonen. De to parter har nu aftalt et møde, for sammen at finde en løsning på det problem. Vi krydser fingre for, at vi i løbet af 2018, vil se en løsning på det sugerør…

Og du kan læse historien her. https://www.dr.dk/nyheder/indland/forbrugerombudsmanden-vil-have-lukket-den-lette-adgang-til-netsvindel

Men historierne stoppede ikke her. For lashplus er jo et godt eksempel på, hvor nemt det er at lave denne slags abonnementsfælder.

For de har været igang længe. Så længe, at der faktisk findes to grupper på Facebook der hedder; snydt af Lashplus. De er anmeldt til forbrugerombudsmanden, som har valgt at anmelde dem videre til politiet. Alligevel er det ikke muligt for politiet, at lukke siden, imens de efterforsker. Det selvom de jo nok ved, at der findes to landingspages for Lashplus. Den originale der bare hedder lashplus.dk. Der står ordet abonnement,  tydeligt på siden. Ingen kan være i tvivl. Og så en helt anden landingspages; lashplus.dk/o/SsUwMYMo Det er den side,  kunderne bliver sendt videre til, når de klikker på annoncerne på Facebook, og hvor du virkelig skal grave dig godt ned i den side, før du indser, at du er ved at tilmelde dig et abonnement.

Alligevel kan man ikke bare lukke siden, for det der går under abonnementsfælder, er fortsat et gråzoneland, hvor lovgivningen ikke rækker, og det samme gælder politiets ressourcer. Det kan du læse mere om her: https://www.dr.dk/nyheder/indland/netsvindlere-fortsaetter-aar-efter-aar

Fire artikler senere..

Rasmus og jeg nåede fire artikler om emnet. Den sidste var om mit hjertebarn. Politiets anmelderportal. Som jeg har fulgt siden 2016, og læst mange siders aktindsigt på i 2017.

Tilbage i 2016 meldte Rigspolitiets NC3 ud, at de var igang med en ny anmelderportal, hvor borgere der blev snydt på nettet, på en nem og overskuelig måde, kunne indsende deres anmeldelse, i modsætning til i dag, hvor det er svært, at gennemskue, hvor man skal anmelde it-kriminalitet.

Disse anmeldelser sendt til den nye portal ville – i modsætning til i dag – blive samlet et sted. Hos NC3. Som nu ville efterforske sagen. Det gav mening. For  i dag skal du som forbruger, sende anmeldelsen til din egen politikreds. Dem der her tager imod anmeldelserne, aner som regel meget lidt om digital efterforskning, og da politiets systemer er gamle, og ikke taler særligt godt sammen, så vil det tage sin tid, før politiet får det reelle billede af svindlens omfang, da anmeldelserne jo ligger rundt omkring i hele landets politikredse. Så disse sager, kan hurtigt komme i bunken af bagatelsager. Og det er dumt. For hvem husker ikke tilhuset.com, en falsk interiørside, der jo nåede at svindle for 500.000 kroner på fem dage, inden de lukkede ned igen. Den historie kan du læse HER. Ifølge min hemmelige kilde hos politiet, var det ikke den eneste falske webshop, svindlerne havde gang i på samme tid.

Men tilbage til den nye anmelderportal, som politiet og koncern IT, havde arbejdet på siden 2015. I maj 2016 bekræftede NC3 at den portal, ville gå i luften ultimo 2016. Men den blev forsinket. Ifølge den aktindsigt jeg har læst, var det på grund af tekniske problemer. Shit happens. Det ville koste 350.000 kroner ekstra at få det ordnet. Da det var udover budget, skulle det først i udbud. Da politiet jo nok var lidt udbudsforskrækket i de dage, så tog de den helt store tur igen, og KMD der jo allerede havde arbejdet på den portal siden de startede i 2015, fik – naturligvis – lov til at lave den færdig. Andet ville ikke give mening. De gik også igang med rettelserne. Men selvom man har brugt over 5.7 millioner kroner i eksterne ressourcer – her blandt andet KMD ressourcer,  og brugt over 4000 af politiet egne interne medarbejder-timer, valgte Rigspolitet pludseligt i august 2017, at sætte den portal i bero. Forklaringen? Den er svær at gennemskue. Politiet siger de er nu igang med en ny portal. Altså noget helt andet. Men læs med her. https://www.dr.dk/nyheder/indland/politiet-halter-langt-efter-netsvindlere

Men det skal ikke være en hemmelig, at jeg ikke er tilfreds med det svar politiet er kommet med. Så mon ikke det er tid til at anmode om endnu en aktindsigt, i den nye portal de nu siger de arbejder på? 😉

De ovenstående historier, blev også rullet ud i P1 Orientering, hvor jeg fandt ud af at jeg faktisk har en elendig radiostemme, der skal slibes lidt til, hvis det skal ske igen. Og så havde vi også lidt af historien i tv-avisen.

Så alt i alt, a job well done, tænker jeg. Men bedst af alt, et spændende samarbejde med Rasmus og DR.

Så derfor har der været stille på min blog. Men nu ser der ud til at være lidt luft igen. So watch up, små svindlere, for det kan godt være lovgivningen ikke rækker, eller politiet ikke har så meget tid, men det betyder ikke, at i slipper….

…. og til Mathias fra Lashplus, der har sendt mig en sms om, at han vil sagsøge mig personligt for de artikler. Der har jeg nu lagt billet ind, på et interview omkring det lager af kopiprodukter, som blev beslaglagt i Århus, af dem der har agenturet på lækkerierne i Danmark, men han vil ikke rigtigt udtale sig. Håber dog han ændrer sig, for se, det er også en ret interessant histore 🙂

 

…..her på minichili-redaktionen har jeg ingen gratis praktikanter der kan korrekturlæse mine indlæg, og jeg når det ikke selv. Så jeg tager forbehold for løsslupne kommaer og syrede tastefejl. Håber dog de kan underholde, mere end de kan forarge,
Kunne du bruge artiklen til noget, eller ønsker du at jeg skriver en ny? Så vil jeg være glad for en donation for den underholdning du mener du fik. Det hjælper med at betale for domænet. Og skriv gerne hvilket ønske du har for din mønt. Du betaler. Jeg skriver. Både før og efter. Jeg takker for den gode tanke på min mobile pay: +45 40409028
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

REKLAMEFRIT OMRÅDE

Vi foretrækker et reklamefrit område, det er dog muligt, at donere et beløb, hvis du er tilfreds med hvad du læste.

Send alt fra 5 kr. til 5 mill - betaling kan ske via mobilepay til box 7855BH. 

Send en mail på info@sweetchili.dk, hvis du ønsker at få tilsendt en faktura.