Når sheriffen jagter bare bryster

thumbs

Du kan gøre lige hvad du vil på Facebook, for facebook er på LinkedIn, for at skaffe mere business.

Overdrivelse fremmer forståelsen, men som superbrugere af Facebook, både privat og professionelt, er det svært ikke at forestille sig, at Facebooks 13.598 medarbejdere alle jagter bare bryster, eller er skredet ned på Hacker Way, for at spille Boomerang med Snapchat.

For de er helt umulige at komme i kontakt med, når det sociale toilet brænder.

For fire dage siden, helt præcist den 2. juni, skrev Ikea på deres verificeret facebookside, at der var oprettet en falsk Ikea-side der delte falske konkurrencer. I samme forbindelse blev den anmeldt. Det er først i dag kl. 16.30 (jeg har fulgt med) at siden er blevet lukket. Det har taget Facebook fire dage at fjerne misbrug og svindel på Facebook. Og hvem der står bag, ved kun Facebook.

facebook ikea

 

Frustrationen hos Ikea, er nok ikke anderledes end den var hos Emirates airline, der for kort tid siden kunne se sig kopieret og delt af over 10.000 af naive facebookprofiler, der troede de kunne vinde et års gratis first class billetter. Der var ikke blot een falsk side i omløb, men flere.

Disney, Arne Jacobsen, Royal Copenhagen, Hay, nævn et kendt brand og find mindst to falske facebooksider.

Da unge Nikolaj i december 2015, var udsat for stalking og mange grimme anklager på de sociale medier af hans ex-kæreste, anklager der på mindre end et døgn, kunne blive delt over 3000 gange, var det ikke opslag, der var lige til at få fjernet. Det skulle først anmeldelse, vurderes og det var ikke altid Facebook var enige om, at det var chikane. Det lader til at det mest er bare bryster, der påvirker Mark & Co.

I dag var det så min tur til at blive misbrugt af en anonym profil. Siden Konkurrence guide havde valgt at dele en note, hvor de havde planket en af mine artikler. Fra start til slut. Den blev delt rundt, med Konkurrence guidens navn foroven. De havde dog skrevet helt nederst, at den var venligt udlånt af mig.

konkurrenceguiden

 

Problemet var, at jeg aldrig havde været så venlig, for jeg var aldrig blevet spurgt. Da jeg bad dem fjerne det, blokerede de mig, så jeg ikke kunne kommentere.  Jeg anmeldte opslaget, noget man som superbruger af Facebook ved, er lige som at give sig selv en sheriff-stjerne direkte ind i ens retfærdighedssans, for det er mere eller mindre spild af tid.

Normalt ville jeg dog også nøjes med at skrive en faktura for brug af mit materiale, men også det var jo her umuligt, for jeg kunne ikke se hvem der stod bag facebooksiden.

Nu er min artikel noget så harmløst som en guide til hvordan du gennemskuer en falsk facebookside. Men tænk nu, hvis siden begyndte at diskutere mig. Eller på anden måde deler mig. Så kan jeg blot stå udenfor og kigge ind?

Med 1,650.000.000 aktive bruger på Facebook i marts 2016, må vi nok erkende, at vi er landet i et digitalt wild west, hvor banditterne kan skyde løs, for sheriffen har travlt med at jagte bare bryster og mere business. Og hvis ikke Facebook får ændret på deres håndtering af anmeldelser, eller sikrer at ingen kan gemme sig bag en Facebookside, så ender Facebook som et fake zombieland, hvor kun de onde ler. Og så kan de 13.598 godt hoppe ud af LinkedIn, for så er den business død.

Så lad os få indført en ny regel på Facebook. Der skal altid være en verificeret profil bag alle facebooksider, en profil alle kan se og komme i kontakt med. 

Og hvordan vi så løser den med de verificerede profiler, uden at jeg får sølvhattene efter mig, tager jeg i næste artikel.

 

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

REKLAMEFRIT OMRÅDE

Vi foretrækker et reklamefrit område, det er dog muligt, at donere et beløb, hvis du er tilfreds med hvad du læste.

Send alt fra 5 kr. til 5 mill - betaling kan ske via mobilepay til box 7855BH. 

Send en mail på info@sweetchili.dk, hvis du ønsker at få tilsendt en faktura.