www.sweetchili.dk

Studido – nu med en anmeldelse

Følgende er en anmeldelse af et ny dele-økonomisk tiltag, en digital lektiehjælpsportal. Men inden du sætter din underskrift, og binder dig og dit barn for seks måneder og 1194 kroner, så læs med her.

Min anmeldelse starter med historien om Michelles møde med Studido.com, for den kickstartede min anmeldelse.

Michelle og læringsportalen

Michelle Bartholin og hendes veninde var på vej ned i en slikbutik for at købe slik til en filmaften. Foran slikbutikken mødte de tre unge sælgere fra Studido.com. De unge sælgere fortalte pigerne om lektieportalen, men da Michelle forklarede at de ikke gik i gymnasiet, men var universitetsstuderende, var det ifølge sælgerne ikke noget problem, “da også universitetsstuderende kunne få glæde af den portal”. Michelle spurgte ind til prøveperioden, for som hun udtaler; “Jeg glemmer altid den slags, så da jeg spurgte sælgerne, hvad der ville ske hvis jeg ikke fik meldt mig af i tide, forklarede de at jeg kun hæftede for 1 måned, og så kunne jeg efterfølgende bare melde mig ud. Da jeg kun afleverede min mailadresse og mobilnummer og mit navn på kontrakten, forventede jeg ikke de bare kunne trække mig.”

“Jeg ved godt jeg burde have læst kontrakten ordentligt, inden jeg skrev under”, forklarer michelle, men vi regnede med, at sælgerne fortalte os sandheden.

Michelles godkendelsesmail fra Studido røg ned i hendes spammail, så da hun fik en SMS om at der nu var trukket penge fra hendes mobilregning til Studido.com, sendte hun en mail til lektieportalen, der skrev, at hun var bundet i seks måneder, og at der ikke var noget at gøre.

Michelle lavede efterfølgende en anmeldelse på Trustpilot. Den anmeldelse rapporterede Studido.com, det betyder at der stod at den overskred retningslinierne, og selve teksten var fjernet.

Michelle kontaktede Trustpilot der bekræftede overfor hende, at hendes anmeldelse ikke havde overtrådt deres regler, og den er nu synlig igen.

 

 

 

 

 

 

 

Michelle og veninden havde en dårlig start, men lad os prøve at kigge nærmere på hvem Studido.com er og hvad de kan – og måske ikke kan –  og vi starter med hvordan de finder deres skolesøgende brugere.

 

Studido – en lektieportal – nu med en anmeldelse

 

Del 1: Hvervning af skoleelever og deres forældre

I den seneste tid har du kunnet møde Studido.com sælgere rundt omkring i hele landet. Både på byens torve, i slikbutikker og på togstationer, og det var netop ved Nørreport Station, jeg stødte på dem første gang.

Her stod to søde unge sælgere, der gerne ville bytte en pose slik og 14 dages gratis prøveperiode på deres lektieportal mod min mailadresse, mit mobilnummer og min underskrift.

Det koster jo normalt 700 kroner i timen for en mentorordning, hørte jeg den ene unge sælger sige til en ung dreng, da hun forklarede ham fordelen ved de 1194 kroner det kostede.

På kontrakten, pigerne havde i hånden, står at hvis man ikke afmelder sig inden for den 14 dages prøveperiode, ville man være bundet i seks måneder til en pris af 199 kroner per måned, og pengene ville derefter automatisk blive trukket over det mobilabonnement, man havde tegnet med sig eget teleselskab. Mere om betalingsmetoden, der kun kræver dit mobilnummer, i DEL 3.

Jeg får 110 kroner i timen og 80 kroner ekstra for dem, der ikke melder sig ud inden prøveperioden.

Du får en godkendelsesmail, inden prøveperioden udløber, forklarede hun, da jeg undrede mig over, at der ikke var en kopi til den kontrakt, jeg skulle skrive under på.

Samme besked fik Erica Timian, da hun en dag endte med at bytte sit mobilnummer med en slikpose og et gratis prøveabonnement. Erica fik dog aldrig nogen godkendelsesmail, og da de 14 dages prøveperiode var ovre, fik hun en dag en SMS om, at hun nu var blevet trukket for 199 kroner på sin mobilregning. Ifølge anmeldelserne på Trustpilot, er hun ikke den eneste, der ikke fik den mail.

 

 

 

Erica Timian skrev efterfølgende en dårlig anmeldelse på Trustpilot. Da Studido svarede på anmeldelsen, skrev de, at de desværre ikke kunne finde hendes aftale i deres systemer. Efterfølgende må de have fundet hendes informationer, for hun fik nu en direkte mail fra dem og nu pengene retur.

Studido udtaler efter min henvendelse, at de nu har indført en nyt system, hvor de sender brugerne en SMS, som brugerne skal godkende. Ifølge deres  pressekonsulent Mikkel Faurholdt, hedder det en dobbelt opt-in. Han forklaring finder DU HER

Men hvad er det for en kontrakt de unge og deres forældre skriver under på, og hvad dækker betingelse 2 og tilladelsen til at sende reklamemateriale fra et el-selskab?

 

DEL 2: KONTRAKTEN

 

Når du siger ja tak til en gratis slikpose og 14 dages prøveabonnement på lektieportalen studido.com, skriver du samtidig under på en kontrakt og “14 dages gratis Premium medlemskab på lektieportalen, hvis du ikke foretager dig noget, vil abonnementet fortsætte til normalpris, 199/mdr. og du vil nu blive trukket via din mobilregning – med – en bindingsperiode på seks måneder.” 

Flere skal kende vores navn, står der på den ene side. Nederst ser man Trustpilots navn og logo med 4 ud af 5 stjerner og en rating på 8,6.

Ifølge Alexander Tolstrup, Trustpilots Head of Communications Europe, har Studido.com ikke tilladelse til at bruge Trustpilots logo eller TrustScore i deres markedsføringsmateriale:

“Efter vi er blevet gjort bekendt med, at de gør det, har vi rettet henvendelse til dem for at gøre dem opmærksom på, at det er et brud på vores retningslinjer.” 

Studido.com svarer i en mail,  at er en fejl at det er brugt.

På den anden side af kontrakten, finder du den del som du bør forholde dig nøje til, for sætter du samtidig et kryds i en kasse, giver du tilladelse til, at Studidos tre sponsorer må ringe dig op og sende dig salgsrelateret materiale på SMS, MMS og mail.

Ud over dem selv er de tre sponsorer Pristjekket ApS, der i erhvervsregistrer er et af tre binavne til telemarketingsselskabet Callforce ApS.

Det andet er Blue Energy ApS, et selskab der kom under Forbrugerrådet Tænks kærlige hænder i deres magasin nr. 181, maj 2017, da det viste sig at rådgivningen hos Forbrugerrådet Tænk igennem det seneste år, havde modtaget en lang række henvendelser fra medlemmer, der klagede over energiselskabet Blue Energis salg- og markedsføringsmetoder.

Så hvis du sætter et kryds, så vær opmærksom på, at du fremadrettet kan få travlt med at afmelde nyhedsbreve og tage telefonen.

Ifølge studido.com selv, er der intet underligt i, “at man som koncern-forbudne selskaber går sammen om at dele udgifter til markedsføring og ligeledes går sammen om at tilbyde forbrugerne at modtage tilbud.

Da Erica og Michelle mødte Studidos unge sælgere og byttede deres mobilnummer og mailadresse med en pose slik og 14 dages prøveabonnement, var slikposen det eneste, de fik i hånden, da de gik.

Ifølge Danielle Brisson Berggren, jurist fra Forbrugerombudsmanden, skal en erhvervsdrivende, der indgår aftale med en forbruger uden for den erhvervsdrivendes forretningssted, udlevere en kopi af den underskrevne aftale eller en bekræftelse heraf på papir, eller – hvis forbrugeren samtykker hertil – på et andet varigt medium. Dette følger af forbrugeraftalelovens § 10, stk. 2.

Omkring kontrakten og den manglende godkendelsesmail skriver Studido i en mail til mig, at de nu er blevet klogere: Brugerne vil fremadrettet få en sms, de nye kunder efterfølgende skal godkende. 

Tit er det bedre at bede om tilgivelse end om tilladelse, Immanuel Kant (1724-1804)

 

DEL 3: BETALINGSLØSNINGSMODELLEN

 

Dit mobilnummer er penge værd, for det er det eneste, du behøver at oplyse, før en virksomhed med en betalingsløsningsmodel, som den Studido.com har indgået med INMOBILE der samarbejde med Telia, Telenor, TDC og 3mobil, har brug for, før de kan få mulighed for at trække betaling for deres ydelser over den aftale, du har med dit mobilselskab, og det er først når dit mobilselskab trækker for første måned, at du får besked fra dem.

Som forklaring på, hvorfor TDC ikke sender en godkendelses-sms, før de acceptere en betalingsaftale modtaget fra en anden virksomhed og ikke fra dig, skriver Povl Damstedt Rasmussen fra Group Stakeholder Relations, PR & Communications;

Vi samarbejder kun med firmaer, der er godkendt af 4T, og vi forventer selvfølgelig, at disse firmaer og deres kunder lever op til gældende regler på området. Det gælder også i forbindelse med indsamling af samtykke, som de er ansvarlige for.

Studido.com forklarer valget af denne type betalinsmodel med, den nye persondatalov der træder i kraft i 2018, hvor virksomheder kan få bødestraffe hvis de bliver hacket, og personfølsomme data, som cpr- og kreditkortoplysninger blev lagt ud på nettet”.

Studido.com tillægger det stor værdi, at man herved beskytter persondata (det vil sige, at man ikke har behov for f.eks. CPR-numre og kreditkortoplysninger, når man indgår aftaler med nye kunder). Disse oplysninger er man som udgangspunkt helst fri for på grund af den nye persondatalov, der træder i kraft i det nye år. Herved undgår vi (og kunderne!) de risici, der er forbundet med at skulle modtage, transportere og opbevare personfølsomme oplysninger.

Studido.coms forklaring om CPR-numre undrede mig dog lidt, for efterfølgende har studido valgt at CPR-validere alle deres brugere, også dem der ikke var valideret før.

 

DEL 4: CPR-VALIDERINGER DER IKKE HOLDT VAND

 

I perioden hvor jeg var i dialog med Studido.coms pressekonsulent, ændrede lektieportalen udseende, og gik fra ingen validering af brugere, til nu at bruge det  genkendelige cpr-valideringstegn udenfor alle brugerne.

Noget der her i første omgang undrer Pernille H (jeg har hendes fulde navn), der ikke mindes at have videregivet sit CPR-nummer til Studido.com.

Pernille H var inde på lektiehjælpsportalen, i den 14 dages gratis prøveperiode, hun havde skrevet under på, for at se om det kunne være en mulighed for hendes datter. Derinde oprettede hun en “tutor”-efterlysning, en session der skal foregår via skype, og det er her hun nu fremstår som CPR-valideret. Tutoren er her en der yder lektiehjælp til hendes barn.

Jeg. Og en anden. Har begge været inde på portalen under andre navne og har oprettet hver vores profil, der begge efterfølgende står som cpr-valideret. Vi oplyste aldrig Studido.com et CPR-nummer.

Selvom Studido.com vælger at CPR-validere de brugere, der aldrig har oplyst Studido.com om deres CPR-numre, har Studido.com haft en aftale med firmaet Bisnode, om mulighed for at teste cpr-numre op imod navn. Det viste sig, at de gjorde det på en ikke lovmæssig måde, og Bisnode og CPR-registret har nu lukket for den mulighed, BisNode har nu anmodet Studido.com om fuld redegørelse. Alle CPR-valideringerne er igen fjernet fra siden.

Læs historien her.

Forkerte CPR-valideringer på lektieportalen

 

 

Min artikel er sendt til anklagemyndingheden, hvor jeg afventer svar, om hvorvidt de falske cpr-valideringer, hører under svindel eller bare misledende markedsføring.

 

DEL 5; ANMELDELSERNE DER FORSVANDT

Vi er allerede kommet ind på, hvordan Studido.com uden tilladelse brugte Trustpilots logo og ratingssystem på deres markedsføringsmateriale (her kontrakten), og de har undskyldt med, at det var en fejl. Men lad os nu kigge på deres anmeldelser.

Martin Skaar Jacobsen, far til to, mødte Studidos sælgere i Århus fredag den 20. oktober. Han indgik en kontrakt med dem om et prøvemedlemskab, gik hjem og testede siden af, og da han ikke var imponeret over det niveauet, skrev han en anmeldelse på Trustpilot og afmeldte sig samtidig via mail.

 

Studido ringede efterfølgende til Martin, hvor de forklarede problemerne med et system-nedbrud, og at de nu havde 12 mand på sagen. Under samtalen prøvede studido.com, at få Martin overbevist om, at hans anmeldelse var skadelig for dem. Martin har dog valgt at lade sin anmeldelse stå på Trustpilot.

Julie (jeg har hendes fulde navn) skrev først en dårlig anmeldelse, Studido.com kontaktede hende direkte, hvor der blev aftalt at hun fik sine penge igen. Julie valgte at fjerne sin første anmeldelse, og da hun fik eftefølgende fik en mail fra Studido, om hun ville anmelde deres sidste samtale, valgte hun nu at give dem mange stjerner, for den samtale hvor hun fik pengene retur. Den anmeldelse har hun efterfølgende fjernet.

Da jeg første gang klikkede over på Trustpilot for at se, hvad der blev skrevet om Studido.com, undrede jeg mig over, at Studido.com havde rapporteret en del af anmeldelserne, og man derfor ikke kunne læse, hvad de dårlige anmeldelser bestod af, så jeg kontaktede ALEXANDER TOLSTRUP, Trustpilots HEAD OF COMMUNICATIONS – EUROPE der udtaler;

”Ud fra vores undersøgelse kan vi se, at virksomheden har rapporteret et relativt set større antal af deres i alt 147 anmeldelser. Derfor har vi fremsendt en besked til firmaet for at gøre dem opmærksom på vores retningslinjer, og hvordan rapporteringsfunktionen skal anvendes.”

 

Michelle fra Del 1; fik sin anmeldelse på Trustpilot rapporteret af Studido. Da hun henvendte sig til Trustpilot, kunne de bekræfte, at hun ikke havde overtrådt nogle regler med sit opslag. Opslaget er nu oppe igen.

 

 

 

 

I dag har Studido.com 4 stjerner på Trustpilot og er rated som ”god”.

 

DEL 6: HVAD MED PORTALEN?

Studido er en lektiehjælpsportal. Et fint tiltag, i en tid hvor kravene til de unge i skolen bliver større og større, men er det sikkert (og godt) nok til dine børn?

I de 17 dage, jeg har klikket ind på studido.com til i dag den 26. oktober, er det næsten de samme efterlysninger om lektiehjælp der ligger derinde, men profilerne er gået fra ikke at være cpr-verificeret, til at være det, og nu efter min sidste artikel om de falske verificeringer, er brugerne igen ikke verificeret. En del af forespørgslerne om lektiehjælp er af ældre dato, og de datoer, man kan aktivere for at hjælpe eleven, er for flere forlængst overskredet, men dog endnu ikke fjernet. Men sådan kan det jo gå, når man er ny på nettet.

Ud af de (i skrivende stund) 67 efterlysninger efter lektie-hjælp over skype, til elever fra 0de  – 10 klasse, er der syv forældre/elever der skriver sit fulde navn.

Mathias Mengesha, der ifølge Facebook blev student i 2015 og arbejder som Business Development Manager hos studido.com, står som forælder til et barn i 1 og 10 klasse.

Så er der Pernille H (jeg har hendes fulde navn) der ikke har kunne forstå hvordan hun var blevet cpr-valideret uden at give dem sit cpr-nummer, er meldt ud, opgaven er udløbet, men den står der endnu.

 

Der er Magnus Colding, han er også meget ung og ansat i Blue Energy, der ejer studido.com. Han og hans kæreste studerer ifølge Facebook på Queen Mary Universitet i London. Lidt af en udfordring, når han ifølge opslaget på Studido.com samtidig er forældre til en elev i 6 klasse.

Så er der Khader Nafeth, som jeg har fundet frem til nok hedder (Khader Nafeth) Al-ayrot til efternavn, iflg. Facebook startede han på HF sidste år, men arbejder nu for studido.com som Field manager. Han har ifølge den opgave han har lagt ud, et barn i 0de klasse.

De tre andre kan jeg ikke finde frem til, og resten af de 67 står uden fuld navn.

Trine Falbe (trinefalbe.com),  UX-konsulent og foredragsholder med fokus på brugervenlighed på digitale platforme målrettet børn, har kigget nærmere på portalen, og hun udtaler:

“Der er en række steder, hvor advarselslamperne lyser. Som forælder ville jeg eksempelvis aldrig vælge en lektiehjælpsudbyder, som har en massiv mængde stave-, slå- og grammatiske fejl på deres side. 

”Desuden undrer det mig, at de lektieopgaver, der udbydes, ikke er udarbejdet i samarbejde med lærere eller pædagoger, men derimod en 3. g’er. Én ting er at kende sit fagstof, en helt anden ting er at kunne formidle til andre, så de kan forstå det og lære af det. I øvrigt fremgår Studidos pædagogiske eller læringsmæssige grundlag ingen steder, hvilket er besynderligt for et læringssite.”

”Så vidt jeg kan læse mig til, er en del af konceptet, at mit barn skal hjælpe et andet barn, som dernæst hjælper et andet barn og så fremdeles. Hvordan sikrer Studio, at alle disse brugere rent faktisk er børn? Hvis der ikke er en lang række sikkerhedsmekanismer og verificeringsprocesser til stede, er der potentielt set nem adgang for pædofile og børnelokkere.”  

”Og sluttelig ville jeg som forælder stille mig stærkt kritisk over for, at Studido hverver kunder gennem gadesælgere og uddeling af slik på gader og stræder. Det bliver et stort “nej tak!” og 0 stjerner fra mig.”

 

DEL 8: ANMELDELSEN af en lektieportal

Selvom jeg har benyttet mig af kilder og ladet Studido komme til genmæle ved de mere kritiske punkter, har jeg valgt at lade dette indlæg være en anmeldelse af et nyt digitalt tiltag, der er målrettet dem, vi skal passe mest på i verden: Vores børn.

For at blive i læringsuniverset vil jeg benytte mig af blyanter til at måle portalen. En blyant for en middelmådig løsning og fem for den brillante. Og her er jeg desværre kommet frem til kun at kunne give dem 1. Og den er både spist i den ene ende og trænger til at blive spidset.

 

Den ene blyant er givet, fordi Studido.com har valgt et fint område, nemlig at hjælpe børn på vej i verden. Der var desværre ikke nogen blyanter for deres indhold, form og de løbende forklaringer.

Studido blev stiftet 29. august 2016, og der blev indbetalt 50.000 kroner ved oprettelsen. De er ejet af Blue Energy, hvis bruttofortjente hoppede som en flot gazelle fra 3,7 millioner kroner 2015 til 14,3 millioner kroner i 2016.  Ejerskabet for begge ligger i Guernsey i England hos New Nordic Holding Limited, som ifølge Studido selv, er et selskab dannet af en række investorer i ind- og udland.

Så både bag Studido.com (og de næste seks måneder frem) er der både investorer og penge. Og hvis de mange sælgere, der er blevet set dele gratis slik ud mod en prøveperiode og en kontrakt, samlet har fået bare 10.000 ny brugere der ikke nåede at melde sig ud inden prøvetidens ophør, er denne lektieportal med de løbende rettelser, en fantastisk investering. For 10.000 brugere af 1194 kroner.

Det er 11.940.000 på seks måneder.

 

DEL 9; APP’EN 

 

 

Kunne du bruge artiklen til noget, eller ønsker du at jeg skriver en ny? Så vil jeg være glad for en donation for den underholdning du mener du fik. Og skriv gerne hvilket ønske du har for din mønt. Du betaler. Jeg skriver. Både før og efter. Jeg takker for den gode tanke på min mobile Pay: +45 40409028

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *