Tillykke, du er blevet solgt

Har du bemærket, at den gode sag du følger på Facebook, er blevet en dårlig reklame, så er du måske blandt de 180.000 følgere, der er blevet solgt til reklame.

Har du liket facebook-siden  Nej til knive i nattelivet, den frivillige forening, der i perioden mellem 2010-2016 ønskede at sætte fokus på, at få knive fjernet fra nattelivet, så kig lige en ekstra gang, for facebook-siden, der har beholdt sit gode navn, har skiftet målsætning. Hvor de før ønskede at skabe et tryggere natteliv, ønsker de lige nu at sælge reklamer.

Siden 2010 har den frivillige forening; Nej til knive i nattelivet, arbejdet for at få sat fokus på, at knivene blev efterladt derhjemme inden de unge gik i byen. Medina, Villy Søvndal og Nik & Jay var blandt de mange kendte ambassadører der bakkede initiativet op, der blev kickstarte den 15. april 2010 med en stor launchfest. Festen blev dækket af medierne, og det er nok ikke helt skævt, når jeg skriver, at de kendte stod i kø for at være en del af den gode sag.

Der blev også solgt t-shirts.

 

Foreningen oprettede en facebookside og i dag har den 182.000 følgere.

Sidste gang foreningen bag Nej til knive i nattelivet lavede en statusopdatering på deres facebook-side, var den 7. juli 2016. Det var et link til et opslag fra Københavns kommune med kommunens nye initiativ #HEJfest #FARVELkniv. Efterfølgende var de helt stille.

 

Der skete intet på siden før den 15. februar 2017, hvor logobilledet blev ændret til et B, men navnet forblev det samme. Vi skal helt hen til den 20. oktober 2017, før der igen sker noget.

 

 

Nu begynder facebook-siden at dele clickbait artikler fra et ukendte medie der hedder døgnets.dk. Et reklamemedie uden synlige ejere, der skriver historier uden kildeangivelser. Du kan heller ikke finde navnet på journalisterne der har skrevet historierne. Udover de opmærksomhedshungrende clickbait overskrifter og indhold, er det eneste andet man kan se på den side er reklame.

Jeg blev vildt overrasket over at de gik fra så godt og vigtigt et formål til noget værre crap, og jeg har faktisk søgt en forklaring på siden uden held, skriver Frejamay November, der er medlem af gruppen.

Hvis du troede du fulgte en god sag, følger du i stedet noget der ligner en pengemaskine. Side og login har skiftet hænder.  Den er blevet solgt, fortæller stifteren bag Nej til knive i nattelivet Kevin Yunai mig over messenger. Han fortæller også, hvem der overtog den. Og til hvilken pris. Prisen har jeg dog lovet ikke at dele. Men når jeg skriver at facebook er det nye guld, lyver jeg ikke. For en side med over 180.000 er åbenbart en her del penge værd.

Jeg har testet prisen hos Jacob Holdt Mouritzen, Director of communication and marketing hos Mindshare Danmark, som dog ikke helt genkender beløbet. Han fortæller dog, at han kender til salg af facdebook-sider, men endnu ikke hørt om sider der gik til den pris.

Nej til knive i nattelivet har ikke kun skabt et fint initiativ, de har også tjent en god sjat penge.

GucciDanmark sælger (ikke) ud

For to uger sider, flød Facebook over med facebooksider for kendte bil-mærker, hvorfra der blev delt falske konkurrencer. Tusindvis af mennesker faldt i, og de likede og delte nu med hovedet under armen.. Du kunne vinde en Audi, en Range Rover og en Porsche. For blot at nævne tre. Anders Breinholt blev misbrugt tre gange i samme uge.

 

Falske facebook-konkurrencer er jo sat i verden med et formål. De ønsker noget fra dig. Og formålet skifter fra gang til gang. Enten handler det om at tjene penge, på alt det du foretager dig, når du klikker dig videre på det link de vedlægger. Det hedder et affiliatelink. Eller også handler det om at bygge en side op, med så mange følgere som muligt, som så efterfølgende kan sælges.

Det sidste ser ud til at være tilfældet for GucciDanmark, en falsk facebook-side der blev startet den 8. marts. Hurtigt efter den blev oprettet, har de delt falske konkurrencer, med noget der ligner dårlige gucci-kopier. Uden at have forhørt mig hos Gucci, kan jeg dog med 99,9% sikkerhed sige, at den slags billeder af Gucci-produkter, aldrig ville blive delt af Gucci. Lige nu har siden over 9962 følgere.

Den 19. marts 2018 deler unge Casper (jeg har hans fulde navn) en opdatering i facebook-siden; salg og byt af facebook sider, hvor han skriver at selv samme gucci-side er til salg. Han sælger også siden SupremeDenmark og Vansleverandoor. Den sidste er nu lukket.

Hvorvidt unge Casper har fået solgt sine sider, ved jeg jo at gode grunde ikke, for ingen andre end Facebook kan kigge bag en side. Men jeg tvivler. For de falske konkurrencer fortsætter. Og der er ekstremt mange af dem. Det kan man se i tråden på konkurrencerne, hvor Casper & Co ihærdigt prøver at få os over på nye sider, hvor der deles nye falske konkurrencer.

 

Smart. Men dumt. For noget der umiddelbart ser uskyldigt ud er ulovligt. Det sidste kræver dog, at de kendte mærker, der bliver misbrugt i konkurrencerne, vælger at anmelde til politiet.

LIge nu deler Gucci Danmark et link til en ny konkurrence på en ny facebook-side der hedder; Sommerhus sjælland, hvor flere naive dansker skriver på tråden, hvem de gerne vil i sommerhus med. Og se, sådan får man nye facebook-sider til at vokse.

Jeg har spurgt pressechef Peter Münster fra Facebook, hvad han siger til at Facebook-sider bliver solgt.  Jeg har endnu ikke fået et svar.  Jeg har også prøvet at kontakte Casper. Han svarer heller ikke.

Men det ændrer ikke på, at der er penge at hente på Facebook. Også af den meget hurtige slags. Så hvis du følger en god sag og ikke forstår, hvorfor du pludselig bliver spammet med dårlig reklame, så er du nok bare blevet solgt. For højstbydende. For alle er til salg. Også din profil.

 

(Tak til Nikolaj V for inspiration)

…..her på minichili-redaktionen har jeg ingen gratis praktikanter der kan korrekturlæse mine indlæg, og jeg når det ikke selv. Så jeg tager forbehold for løsslupne kommaer og syrede tastefejl. Håber dog de kan underholde, mere end de kan forarge,
Kunne du bruge artiklen til noget, eller ønsker du at jeg skriver en ny? Så vil jeg være glad for en donation for den underholdning du mener du fik. Det hjælper med at betale for domænet. Og skriv gerne hvilket ønske du har for din mønt. Du betaler. Jeg skriver. Både før og efter. Jeg takker for den gode tanke på min mobile pay: +45 40409028
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

REKLAMEFRIT OMRÅDE

Vi foretrækker et reklamefrit område, det er dog muligt, at donere et beløb, hvis du er tilfreds med hvad du læste.

Send alt fra 5 kr. til 5 mill - betaling kan ske via mobilepay til box 7855BH. 

Send en mail på info@sweetchili.dk, hvis du ønsker at få tilsendt en faktura.