BREAKING NEWS. Telia og Telenor fusionerer

En sælger fra Telia har ringet til en Telenor kunde og fortalt, at de to teleselskaber er gået sammen, og man derfor ønsker at overføre Telenors kunder til Telia, og så giver sælgeren kunden et loyalitets-tilbud. Men planerne om en fusion mellem de to teleselskaber blev lagt ned tilbage i 2015, og det eneste de to selskaber deler er telemaster. Eller er det?

Den 11. september kl 16.45 bliver Annie K. ringet op af nummeret +4569890410, det er en sælger fra Telia, der fortæller Annie, at Telenor har fusioneret med Telia, og at de er igang med at overflytte alle Telenors kunder, det fortæller Annies datter Karoline mig, da vi taler sammen over telefonen. Jeg har efterfølgende fået bekræftet forløbet af Annie.

“Sælgeren kendte til oplysninger om min mors abonnement hos Telenor, så hun havde jo troet på hende. Blandt andet havde hun fortalt, at hun kunne se hendes forbrug. Sælgeren havde talt om loyalitetspriser, nu min mor havde været Telenor-kunde i lang tid, og hun gav hende et tilbud på det nye abonnement. Min mor takkede ja til tilbuddet. Hvad skulle hun ellers gøre? – Telenor og Telia skal jo fusionere?”

Da sælgeren havde givet Annie indtryk af, at hun kunne se hendes forbrug, havde hun solgt Annie to abonnementer. Et TeliaToGo + 7 + 7 GB og med en loyalitetsrabat på 30 kroner, og et GO50 – dobbelt op med 100 GB. To abonnementer og to simkort og gratis HBO i tre måneder. Da sælgeren gerne ville have afsluttet salget hurtigt, så havde hun bedt Annie godkende kontrakten digitalt midt under samtalen.

Jeg havde jo foretrukket at kunne sidde i ro og mag og selv kigge det igennem, fortæller Annie, men vælger at gøre som sælgeren beder hende om, og åbner nu sin computer og mail-programmet, finder sit NEM-ID frem, som skal bruges til at validere kontrakten digitalt, og følger nu sælgerens anvisninger over telefonen, og de to kontrakter bliver nu hurtigt digital valideret.

Kontrakten er udfyldt på forhånd, men det tænker Annie ikke over på daværende tidspunkt, for sælgeren har jo givet udtryk for, at hun kendte til hendes abonnement hos Telenor, og nu er Telia og Telenor jo også blevet eet selskab.

Kl. 17:10. Kun 25 minutter efter den første opringning, får Annie en ny mail fra Telia, det er med den godkendte kontrakt og betingelserne. Der er 16 sider.

ER DET DIT KONTONUMMER?

Da Annie og hendes datter Karoline sammen finder ud af, at de to selskaber ikke fusionerer, vælger de at gennemgå den kontrakt, som Annie havde fået tilsendt, og nu bliver det sært.

For halvdelen af de informationer, der er skrevet ind af sælgeren er forkerte.

Annies fulde navn, adresse, boligforhold og cpr-nummer er korrekt.

Registrerings- og kontonummeret er forkert. Det samme er hendes arbejdsforhold. Annie er pensioneret og ikke lønmodtager, som der står i kontrakten. Og så har hun aldrig fremsendt sit sygesikringsbevis som legitimation, som sælgeren også har udfyldt i kontrakten.

Nummerflytnings-dokumentet er også udfyldt med navn og adresse, teleselskab og mobilnummer. De informationer er korrekte, men simkortets nummer er forkert. Under forhandlerens navn står der Ritter & Jensen Marketing ApS og sælgerens nummer. Der står også at den er kreditgodkendt og så en kreditorreference.

“Da vi finder ud af at Telia og Telenor jo ikke skal fusioner, føler min mor sig lidt snydt. Hun sidder jo også med et ekstra nyt abonnement udover det oprindelige, her med 100 GB data, som hun ved hun aldrig får brugt.”

Annie har efterfølgende fået tilsendt to nye simkort. Et på mobilabonnementet med de 7 GB og et med de 100 gb.

 

HELLERE BREVDUER END TELIA

The worse thing ever since Osama Bin Laden. Hellere brevduer end Telia. Sådan starter to af de mere kreative anmeldelser om Telia på Trustpilot, hvor de siden starten af 2018, har fået en her del hårde ord med på vejen, der ikke kun handler om deres produkter, men også om deres sælgere. Her finder jeg også ud af, at det ikke kun er Annie, der har haft en kreativ sælger i telefonen. Flere andre har oplevet at Telias sælgere, har benyttet sig af samme historie.

 

 

 

 

 

 

John Oliver Reaction S GIF - Find & Share on GIPHY

FUN FACT : Telemarketingsselskabet Ritter & Jensen marketing ApS skriver på deres website, at de både har CallMe og Telia som kunde. De to selskaber er ejet af et og samme selskab. 

 

ER ALLE TAGET PÅ FERIE?

For at få et citat fra sælgerne om både fusioneringen og kontrakten, kontakter jeg nu partner Magnus Ritter fra Ritter & Jensen Marketing ApS, som er Telias telemarketingsselskab. Han ønsker dog ikke at udtale sig til citat, og henviser mig til Telia, men her er jeg desværre rendt ind i en digital mur.

Den 17 september skriver jeg en mail til Rasmus Avnskjold, pressechef for både Telia og Callme, jeg vedlægger kopi af Annies kontrakt og den mail Telia sendte til hende. Jeg har i mailen spurgt Telias pressechef, hvordan de har fået de data, som Telias sælgere har indsat i kontrakten.

Vi taler sammen dagen efter, hvor han beklager at han åbenbart har misforstået mine spørgsmål, så han har endnu ikke noget svar, men bekræfter at han har lyttet til samtalen mellem sælgeren og Annie, og udfra det han har hørt, mener han, at der kan være tale om en misforståelse, og at det handler om masterne.

Desværre har han kun hørt halvdelen af samtalen, forklarer han, så han har desværre ikke svar på, hvorfra hans sælger har fået de informationer, sælgeren har skrevet ind i den kontrakt, som hun beder Annie godkende digitalt, imens hun venter i telefonen.

Jeg håber at høre fra ham.

 

IMENS JEG VENTER PÅ TELIA.

Det er i dag otte dage siden, jeg skrev min første mail til pressechefen hos Telia, og imens jeg venter på et svar,  har jeg valgt at bruge tiden på at finde ud af, hvilke data Ritter & Jensen Marketing selv har kunne finde frem om Annie på nettet. Hvis de altså ikke havde den omtalte indsigt i hendes abonnement fra Telenor.

At de vidste, at Annie var kunde hos Telenor, er noget alle kan finde frem til på Telias eget website. Går man ind under abonnement og “starter” et salg og skriver det mobilnummer man ønsker at overføre til Telia, finder Telia’s website selv ud af, hvilket teleselskab nummeret er registreret hos.

Jeg har testet fem mobilnumre på Telias side, to fra Telmore, to fra 3mobil og eet fra Telenor, og Telia viser de korrekte udbydere hver gang. Så den del er let.

Med et klik på Kraks, kan man finde Annies fulde navn og adresse, og går man ind på tinglysning.dk kan man efterfølgende finde ud af at hun har købt en andel. Så hende fulde navn, mobilnummer, adresse og boligforhold, har også været nemt at finde frem til.

Så halvdelen af den udfyldte kontrakt, kunne Telia og deres telemarketingsbureau finde på nettet. Dog ikke Annies CPR-nummer, som jo også var korrekt indskrevet. Havde Annie glemt at hun havde givet det til Telias sælgere eller havde Telia’s sælgere det fra starten, er et af de svar jeg håber at få fra Telia. Den del bør de jo kunne høre på den båndede samtale.

Jeg har også fundet ud af, at Telia og Telenor ikke skal fusionere, en mulig fusion mellem de to teleselskaber blev lagt ned i 2015 og der er ingen kendte informationer om, at en fusion skulle være på tale igen. Det ville ellers havde været breaking news.

Det eneste de to teleselskaber deler er netværk og master. Ifølge tal fra CBB.dk website, deler de to selskaber master med 13 andre teleselskaber. I alt findes der tre netværk i Danmark, de to andre netværk bliver brugt af de resterende teleselskaber. Master. Ikke fusion eller samarbejde. Master.

Telenors pressechef Alice Klintholm Duch afkræfter som forventet, at Telenor videregiver data om deres kunder. De eneste data Telenor deler om deres kunder. er et mobil-nummer og simkort, det sker når man anmoder om nummerflytning.

Det forkerte registrerings- og kontonummer, der er skrevet ind i kontrakten, ser ikke ud til at eksistere.

Selvom der under LEGITIMATION på kontrakten, står med VERSALER at man SKAL forevise billed-legitimation, er der kun sat et sort  mærke ved sygesikringsbevis. Annie fortæller, hun aldrig har sendt eller på nogen måde, vist sælgeren hendes sygesikringsbevis. Her har de også skrevet hendes CPR-nummer.

Halvdelen af kontrakten er udfyldt forkert. Ifølge Annie har hun ikke selv udfyldt den eller givet sælgeren de forkerte informationer. Da sælgeren ønsker, at den digitale godkendelse skal ske, imens sælgeren venter i telefonen, anvist af sælgeren selv, er det svært at tro, at Annie har haft den fornødne tid til at nærlæse eller rette i kontrakten. Men alt det finder vi ud af, når Telia vender tilbage.

Da Telia ligger inde med den båndede samtale mellem sælgeren og Annie, må de være klar over, hvordan de data er sat ind. Det samme må gælde de andre kunder, der har klaget på Trustpilot. For Telia svarer altid alle, der anmelder på Trustpilot, også de dårlige anmeldelser.

To be continued, når jeg hører nyt fra Telia. Indtil da, godkend aldrig en kontrakt, før du har haft mulighed for at undersøge alle detaljer.

 

Da Annie K og Karoline har et specielt navn, har jeg lovet ikke at tage det med i artiklen, men Telia har alle informationer.

Mine artikler er reklamefrie, men du er velkommen til at give et bidrag til den næste på mobilepay +45 40409028.

…..her på minichili-redaktionen har jeg ingen gratis praktikanter der kan korrekturlæse mine indlæg, og jeg når det ikke selv. Så jeg tager forbehold for løsslupne kommaer og syrede tastefejl. Håber de kan underholde, mere end de kan forarge…..,,,,!=)#d!%% ?

 

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

REKLAMEFRIT OMRÅDE

Vi foretrækker et reklamefrit område, det er dog muligt, at donere et beløb, hvis du er tilfreds med hvad du læste.

Send alt fra 5 kr. til 5 mill - betaling kan ske via mobilepay til box 7855BH. 

Send en mail på info@sweetchili.dk, hvis du ønsker at få tilsendt en faktura.