Det er pivulovligt, men ikke desto mindre….

Hvordan kan en dansk virksomhed, sælge et ulovligt produkt, der ses køre rundt i de større byer, uden at politiet gør noget ved det?

Det har jeg kigget nærmere på.

Produktet er en Beerbike. En Beerbike ligner noget Gear Gearløs byggede, da han lørdag aften sad sammen med 8 venner med hver deres ølmave, og  diskuterede hvordan de kunne kombinere motion og øl. Resultatet blev en Beerbike og resten er historie.

En Beerbike er en hybrid mellem en art multi-tandem og en bar, der bevæger sig, når bargæsterne tramper i pedalerne. Oftes i takt til den høje musik fra højtalerne. Helt som en spinningsal, skal der vist andet end øl, til at få brugerne til at give baren energi.

I København er de ikke lige populære. Mest af alt fordi de kører rundt på gå-gaderne imens musikken overdøver alt andet. Derfor valgte jeg at undersøge, om de overhovedet var lovlige, og nej, det er de ikke, fortæller Christian Berthelsen fra Rigspolitiets presseafdeling.

“Det er ulovligt at køre på Beerbikes i Danmark, da vognen ikke overholder de regler der findes for cykler i trafikken. Det samme gælder at køre påvirket på cykel”. 

Ikke desto mindre er der flere virksomheder der tilbyder en tur på Beerbikes med fri øl-bar og egen guide.

Det kender jeg ikke noget til

At de er ulovlige, kender partneren Nicola fra fem år gamle firma beerbike.dk, ikke noget til.  Han mener ikke hans produkt er ulovligt og fortæller, at de har et godt samarbejde med både Københavns kommune og politiet.

“De betjente jeg har talt med, mener det er et godt produkt.”

Nicolai ønsker ikke at uddybe hvem de betjente er, så jeg kontakter Københavns politi, for at høre om de har en anden og mere liberal tilgang til den lovgivning, men ikke overraskende bekræfter Troels Jensen fra Københavns politis presseafdeling Rigspolitiets ord.

“I forhold til Beerbikes i det københavnske bybillede, så er det ikke tilladt at anvende Beerbikes på færdselslovens område. Hvis vi møder Beerbikes i gadebilledet, vil politiet uddele bøder, og i gentagelsestilfælde risikerer brugeren at få konfiskeret cyklen i henhold til straffeloven.”

 

Fotograf Søren Rud

Ifølge Troels Jensen fra Københavns politi, kom Beerbikes først til Københavns Politis kendskab i efteråret 2018. Han skriver at henover vinteren har Beerbikes dem bekendt ikke været på gaden, men med forårets komme er det noget, Københavns Politi er opmærksom på.

“Vi tager ikke kontakt til virksomheder, hvis vi blot har en formodning om, at de overtræder loven – men hvis vi støder på ulovlige beerbikes på gaden eller får anmeldelser om, at de kører ulovligt, så sætter vi ind.”

Den 11. maj 2019 anmeldte Helle Hansen Beerbikes til Københavns politi, det var 11 dage før Troels Jensen fra Københavns politi skriver, at de vil sætte ind, hvis de modtager anmeldelser. Siden har Københavns beboernetværk anmeldt to Beerbikes, der kørte rundt i Indre bys små gader.

Beerbike har eksisteret i fem år. Der ligger optagelser fra 2017 på youtube af Beerbikes der kører rundt i Københavns gader. Selv Alternativet har, ifølge deres regnskab fra 2018, lejet en af de ulovlige Beerbikes i forbindelse med Priden 2018*. Så kan det jo undre, at hverken Rigspolitiet eller Københavns politi, har valgt at stoppe for videre kørsel, indtil produktet måske kunne blive lovliggjort.

Jeg har talt med pressekonsulent Lone Torp fra Københavns kommune, for at høre om de har givet Beerbikes en speciel tilladelse til at køre i Københavns gader, hun siger nej og ved heller ikke, hvem det er hos kommunen, Beerbike mener de har et godt samarbejde med.

Det er dog ikke nyt, at der ikke er nogen konsekvens for virksomheder eller privatpersoner, der overtræder ordens- eller færdselsreglementet i Indre by.

Betal eller pis af….

For udover de ulovlige Beerbikes, har flere af de cykel-taxaer, der fragter turister rundt på gågaderne både dag og især nat, en indbygget højtaler i deres åbne cykeltaxaer. De fleste gademusikanter vælger at spille via en forstærker eller medbragt bluetooth-højtaler, som ifølge reglerne for gademusikanter er ulovlige, og derfor ofte gemt i deres tasker. Ingen – selv ikke politiet – kan dog være i tvivl om, at den er koblet til, og er blot endnu en ulovlig støjkilde i Indre by. For ikke at tale om de så populære Boombox’es, som er en overdimensioneret mobil højtaler, som oftes unge teenagers har med, når de vælger at feste i byens gader og parker.

Lydkilder, der ikke er lovlige at bruge under de givne omstændigheder, men ikke desto mindre, er at finde hver dag sommeren igennem i Indre by.

Støj dræber

Støj er en usynlig dræber, skrev Jyllandsposten den 3 marts 2019. Over 16.000 mennesker dør om året i Europa som følge af støj. TV2 Nyhederne skrev den 10. oktober 2018, at støj koster over 500 danskere livet hvert år.

“Langt flere danskere end hidtil antaget er plaget af larm og trafikstøj, der kan være direkte livstruende. Det konkluderer en ny rapport fra verdenssundhedsorganisationen WHO. Som det er i dag, er de danske myndigheders støjgrænse fastsat til 58 decibel.”

Tallet 58 decibel lyder lavt, når nu Købehavns kommune løbende giver tilladelse til både små og store events i indre by må spille op til 70 decibel i områder med beboelse. Ved pladsen omkring Rundetårn, var det sidst en frikirke, der med høj musik og en prædikant der prædikede jesus i en mikrofon, der havde fået en fire timers tilladelse fra Københavns kommune til at spille op til 70decibel i et beboet området.

 

 

Hver gang støjen stiger med 10 dB, så stiger risikoen for at få en blodprop i hjertet med otte procent, udtalte Mette Sørensen, seniorforsker ved Kræftens Bekæmpelse til Jyllandsposten, derfor kan det undre, at Københavns kommunes den 28. marts ændrede reglerne for arrangementer i byen, og satte lydniveauet op fra 60 til 70 decibel.

Du dør ikke af at sætte dig på en Beerbike eller på en cykeltaxa, men på sigt kan du blive syg, hvis du konstant bliver udsat for støj, og selvom beboerne i Indre by med Københavns beboernetværk i spidsen, har kæmpet for at kommunen og politiet gjorde en indsats for at minimere den støj, der kommer fra overskridelse af både ordens- som færdselsreglementet, lader det ikke til at ændre på status quo.

Du kan fortsat stille dig to på et el-løbehjul, trukket bagved en cykel-taxa med en indbygget boombox, imens dine venner råber efter dig fra en Beerbike. For hvem skulle stoppe dem?

Andet end beboerne.

*Alternativets referat fra et bestyrelsesmøde den 13. september 2018 indgår brug af Beerbike.

Vores artikler er reklamefri, men du er velkommen til at give et bidrag til den næste på mobilepay +45 40409028.

…..her på minichili-redaktionen har vi ingen gratis praktikanter der kan korrekturlæse vores indlæg. Mats er svensk og Karina er bare en dårlig korrekturlæser, så vi tager forbehold for løsslupne kommaer og syrede tastefejl. Håber de kan underholde, mere end de kan forarge…..,,,,!=)#d!%% ?

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

REKLAMEFRIT OMRÅDE

Vi foretrækker et reklamefrit område, det er dog muligt, at donere et beløb, hvis du er tilfreds med hvad du læste.

Send alt fra 5 kr. til 5 mill - betaling kan ske via mobilepay til box 7855BH. 

Send en mail på info@sweetchili.dk, hvis du ønsker at få tilsendt en faktura.