www.sweetchili.dk

Er det bondefangeri?

Det er rent bondefangeri, mener moderen til unge Mads*, der skyldte kr. 2700 for et abonnement på en lektieportal, han ikke vidste, han havde sagt ja til.

Mads var kun 14 år, da han tilbage i november 2017, mødte lektieportalen Studidos sælgere på Nørrebrogade. De havde en pose slik, som han byttede med sit telefonnummer og mailadresse, for det der senere viste sig at være et bindende abonnement på lektieportalen Studido.dk.

Den 28. november 2017, modtager Mads den første SMS fra Studido, hvor der står, at han nu har adgang til lektiehjælp, at hans første 14 dage er gratis og så en login-kode. Han taster afmeld. På daværende tidspunkt er Mads 14 år.

I løbet af 2018 modtager Mads flere SMS’er, hvor der står, at han vil modtage regning og rykkere på mail, og hvor meget han nu skylder firmaet. Gælden stiger. Mads reagerer ikke, da han ikke mener, han har sagt ja til et abonnement. De ringer til ham mens han er i skole. Han beder dem om at lade ham være.

Ifølge Majken Jensen, Mads’ mor, kendte hun intet til et abonnement med en lektieportal, så da hun i januar 2019 får et opkald fra et inkassofirma Obligo, der fortæller at hendes søn skylder Studido kr. 2700, for abonnement på en lektieportal, er det først der Majken bliver opmærksom på sagen, og gennemgår nu de SMS’er hendes søn har modtaget fra firmaet.

Inkassofirmaet Obligo og lektieportalen Studido befinder sig på samme adresse på Købmagergade 22, og er ejet af samme investeringsfond New Nordic Holding Limited i Guernsey i England.

Majken gør både inkassofirmaet Obligo og Studido opmærksom på, at hendes søn er under 18 år, men det ændrer ikke på deres krav.

“Jeg bliver jo skræmt ved tanken om, hvorvidt min 16 årige søn kan bliver registreret som dårlig betaler i så ung en alder, så jeg ringer til Studido for at indgå en aftale.”

Frederik fra Studido forklarer Mads mor, at gælden er ude af deres hænder, da den er videregivet til inkassofirmaet, så i angst for at de bliver registreret i RKI, ender Majken med at indgå et forlig på kr. 1000.

Ifølge Majken Jensen har Mads aldrig modtaget mails fra Studido, og hun har heller aldrig set eller underskrevet en kontrakt på et abonnement. Hun har nu valgt at anmelde sagen til forbrugerombudsmanden.

ALLE VEJE FØRER TIL GUERNSEY

Den 23 maj 2017 skifter firmaet Blue Energy Erhverv ApS navn til Studido.com. Bag oprettelsen af lektieportalen finder vi blandt andet Mads Andreas Olesen, der også var med til at stifte el-selskabet Blue Energy, der i dag ejer Studido og inkassofirmaet Obligo og som sammen med deres andet selskab telemarketingsfirmaet Callforce, er ejet af Blue Cover, som igen er ejet af New Nordic Holding Limited, en investeringsfond som befinder sig på den lille ø Guernsey.

Mads Andreas Olesen som var en af tre ejere af Blue Energy, solgte det i 2017 fra til investeringsfonden New Nordic Holding Limited, men forblev i virksomheden som kommerciel direktør. Her finder vi også administrerende direktør for Hofor A/S,  Lars Therkildsen, som er formand for bestyrelsen i Blue Energy.

Bag investeringsfonden i Guernsey finder vi direktør Nicolai Borcher Hansen, der lige nu er vældigt i vælten med det konkursramte forsikringsselskab Qudos, der også befinder sig på samme adresse som Studido og Obligo, og som er ejet af endnu en investeringsfond i Guernsey,  New Nordic Odin Guernsey Ltd.

Alle veje lader til at føre til Guernsey og Borcher. Det økonomiske Ugebrev.dk har skrevet flere artikler om Nicholai Borcher Hansen, der både vedrører Qudos og Blue Energy. Læs med HER.

Forkerte CPR-valideringer på lektieportalen

 

Mads Andreas Olesen er ikke en hvem som helst, for i 2019 er han kommet på den prestigefyldte Forbesliste med unge under 30 i Europa.  overraskende, fordi forbrugerombudsmanden jo længe har haft sager liggende på både Blue Energy og Studido. Da jeg talte med Forbrugerombudsmanden tilbage i 2018, kunne de bekræfte, at de fortsat modtog anmeldelser på Studido og nu var gået videre med sagen.

”Forbrugerombudsmanden bekræfter, at de har sendt flere høringsbreve til Studido. Da der potentielt set er tale om overtrædelse af strafbelagte bestemmelser i markedsføringsloven, har Forbrugerombudsmanden sendt høringsbrevene med straffesagsforbehold. Det betyder, at Studido ikke er forpligtet til at udtale sig i sagen.

Jeg har kontaktet forbrugerombudsmanden for at høre hvor sagen er. Denne del vil bliver opdateret når der kommer svar…. (opdateres løbende)

UPDATEring 4. marts 2019. Ifølge Forbrugerombudsmanden ligger de inde med anmeldelser på både Studido og Blue Energy, og arbejder fortsat på sagen. De regner med den er færdigbehandlet om en måneds tid, hvor der kommer en afklaring på, hvorvidt de vælger at politianmelde begge selskaber.

Jeg følger op på sagen.

 

STUDIDO – en lektieportal for børn

Første gang jeg skrev om Studido, var tilbage i 2017, hvor jeg i en artikel kunne belyse, at de havde oprettet fiktive CPR-valideringer på deres brugere og dem der skulle være lektiehjælpere, og at de også dengang havde flere dårlige sager med børn og unge, der blev trukket via deres mobilregning, for abonnementer de ikke vidste de havde sagt ja til.

Dengang blev de trukket direkte uden varsel over deres mobilregning, via en betalingsløsningsmodel fra INMOBILE.

Majken Jensen har et takseringsloft på sønnens mobilabonnement, så det er ikke muligt at trække ekstra beløb, det er angiveligt derfor, beløbet blev sendt videre til indkrævning via deres inkassofirma, istedet for som normalt, at blive trukket direkte fra mobil-abonnementet.

 

 

Studido – nu med en anmeldelse

 

FORBRUGEROMBUDSMANDEN

Børn og unge under 18 år kan ikke indgå aftaler, der forpligter dem til at betale på et senere tidspunkt. Det betyder, at erhvervsdrivende ikke må tilbyde unge under 18 år at købe varer på kredit, eller at tegne et abonnement uden forældres samtykke. Punkt 3,8 i Forbrugerombudsmandens retningslinier.

Jeg har kontaktet Mikkel Faurholdt, pressekonsulent for både Blue Energy og Studido, om hvorvidt Studido ligger inde med nogen form for dokumentation på, at Madss forældre har godkendt en kontrakt med Studido, og hvorvidt han kan bekræfte, hvornår de sendte regninger og rykkere over mail til Mads. Han svarer;

“Vi kan af gode grunde, ikke gå ind i enkeltsager, men jeg kan oplyse, at Studido.com siden 4 kvartal (RED altså samme periode som de mødte Mads)  ved alt field-salg har opereret med en dobbeltbekræftelse, både en fysisk underskrift samt en digital bekræftelse via sms på, at man som ny kunde er mindst 18 år.  Jeg kan oplyse at det også er tilfældet i denne sag.”

Siden jeg kontaktede pressekonsulenten, er der sket en positiv udvikling i sagen. Der er indgået kr. 1000 på Majken Jensens bankkonto, og hun har fået besked fra Obligo om, at de har returneret pengene og nu gerne vil i dialog med hende. Hun har dog sagt nej tak til videre dialog.

Majken Jensen var ærgelig over, at hun fra starten valgte at indgå et forlig med Studidos inkassoselskab.

“Jeg er jo enlig mor, det her er jo rent bondefangeri”, udtaler Majken, der dog er glad for, at hun nu har fået pengene retur.

 

*Grundet drengens alder, har jeg valgt at kalde ham Mads. Jeg har hans fulde navn det samme har pressekonsulenten for Studido.

Vores artikler er reklamefri, men du er velkommen til at give et bidrag til den næste på mobilepay +45 40409028.

…..her på minichili-redaktionen har vi ingen gratis praktikanter der kan korrekturlæse vores indlæg. Mats er svensk og Karina er bare en dårlig korrekturlæser, så vi tager forbehold for løsslupne kommaer og syrede tastefejl. Håber de kan underholde, mere end de kan forarge…..,,,,!=)#d!%% ?

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.