Hvem kan, medierne kan!

I går bøjede Bilka sig langt ned i frostboksen og indrømmede, at der var sket to fejl, da Mohamad blev opsagt. En stor lettelse for den efterhånden medievante 17 årige. Men hvis medierne ikke havde reageret, havde Bilka? Og er erkendelsen om to fejl nok?

Til dig, der har været gemt væk i en mediefri julegrotte siden juledagene, er sagen kort at 17 årig Mohamad deltager i en debat i den islamfjendske gruppe på Facebook, Ja til frihed, nej til islam. Deltagerne i debattråden bliver enige om at klage over ham til hans arbejdsplads, Bilka i Næstved. De ønsker ham fyret. Næste gang Mohamad kommer på arbejde, bliver han kaldt til møde med sine to chefer, hvor de informerer Mohamad, at der har været klager over ham. Som jo rigtigt er.  De fortæller også, at de ikke har læst den debat det hele handler om, men ønsker alligevel at opsige ham. (Historien uddybet her)

Mohamad fortæller, at han efterfølgende bliver truet til at skrive under på sin egen opsigelse med ordene; hvis du ikke gør det, kan det have konsekvenser for dit arbejdsliv fremover. Og hvilken 17 årig tør risikere det?

Thomas T, en mand fra det små-racistiske klagekor, fortryder nu så højlydt på gruppens væg, at sagen bliver opsnappet af medierne, og kort tid efter bryder historien mediemuren.

undskyld

Selvom historien allerede var ude på de sociale medier den 26. december, og der dagen efter, var tre sure indlæg på Bilkas facebook-væg, som en lille varslende vind om en lortesag, skulle der alligevel gå flere dage og en totalt shitstorm før sagen brød muren ind til Bilka. Da pressechef Mads Hvitved Grand endelig tager Bilka-bladet fra munden, er det med rygcrawl, stiv overlæbe og den samme mantra om, at de nu kunne fortælle, at der forelå en underskrevet opsigelse, og at de ville undersøge sagen internt.

sweetchili på bilkaside

Medie1

 

Sagen ender ud i, hvad Bilka i deres pressemeddelelse af 5. januar kalder et dialogmøde, under hvilket de erkender overfor Mohamad og hans advokat, at de har lavet to fejl. Mohamad skulle være tilbudt en bisidder ved opsigelsen og man burde have undersøgt sagen ordentligt, inden man fremlagde den. Altså opsigelsen.

Bilka Pressemeddelelse

Bilka tilbød ved samme lejlighed Mohamad et nyt job indenfor Bilka. Den tygger Mohamad fortsat på.

Og sådan kunne en lorteuge jo være endt for både Mohamad og for Bilka. Og som vi jo alle ved, glemmer kunder jo hurtigt.

nudler

Men tilbage er der dog fortsat et par spørgsmål der presser sig på. For er erkendelsen af de to fejl nok? Og godt nok?

Ville der overhovedet havde været et “dialogmøde”, hvis ikke medierne havde valgt at bryde pressemuren hos Bilka?

Og nok det vigtigste af alle spørgsmål. Hvor længe kan pressechefen undgå at svare direkte på, hvorvidt en 17årig virkelig blev truet af to chefer i Bilka?

Hvem kan? Bilka!

 

Jeg tager forbehold for løsthængende kommaer og et par gevaldige tastefejl. Sådan er det bare! 😉

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

REKLAMEFRIT OMRÅDE

Vi foretrækker et reklamefrit område, det er dog muligt, at donere et beløb, hvis du er tilfreds med hvad du læste.

Send alt fra 5 kr. til 5 mill - betaling kan ske via mobilepay til box 7855BH. 

Send en mail på info@sweetchili.dk, hvis du ønsker at få tilsendt en faktura.