Med eller uden banan?

I går lød der et hyl på de sociale medier, for Audi havde valgt at fjerne en ny reklame, der viste en knaldrød Audi med en lille pige, der i sin korte sommerkjole, cowboyjakke og et par cool solbriller, lænede sig op ad køleren, og var ved at spise af den fineste, tør jeg skrive struttende banan?

Twitter var delt op i to grupper. Dem der mente, at annoncen kunne have en seksuel vinkel for de forkerte, og derfor burde fjernes, og så var der dem, der mente, at det umuligt kunne være seksuelt, for det var jo bare et barn. Og selvom jeg er helt enig med de sidste, er det bare ikke så enkelt.

Sex sælger biler. Det ligger nærmest historisk i dens DNA. En lækker kvinde på køleren og du får en mands opmærksomhed. Alt fra farven på bilen, til hvordan kvinden læner sig op af den, er nøje gennemtænkt, og når man kigger på Ford Mustangs reklame fra 2015 med Sienne Miller, så kan ingen da være i tvivl om, at den bil da er vildt sexet.

Du kan se hele reklamen her. https://www.youtube.com/watch?v=M4KwmLNxtys

Men lad os nu kigge på Audis nye reklame et øjeblik og lad os lave en lille leg. Fjern først den lille pige, og sæt en ung smuk kvinde ind i stedet. Lad hende beholde en lårkort sommerkjole og et par cool solbriller, og bed hende nu læne sig op af bilen. Det er en klassisker, ikke? Stik hende nu en banan og bed hende føre den op til munden. Nej, vel?

Kunne de ikke bare have brugt et æble?!?

Foto·Audi

Men det er jo et barn, tænker du og jeg, og som Martin Thorborg ganske rigtigt skriver på twitter, at personer der ser noget seksuelt, i et barn der spiser en banan, burde spærres inde, indtil de var kureret for deres perverse tanker.

Men det er ikke forbudt at være pædofil, det er ulovligt at udleve sin pædofili, og deres lyster fjernes altså ikke, fordi de ikke har sex med et barn.

HELT USKYLDIGT – for dig og mig.

I marts måned skrev jeg en artikel, om et russiske fotosite, hvor alle kan dele egne billeder med andre. Da jeg gravede mig ned mellem billeder af gamle biler og smukke solnedgange, der fandt jeg et utal af billeder af mange forskellige danske børn.

Billeder der for dig og mig, var helt uskyldige billeder af glade børn, men sat ind i en kontekst blandt pædofile, blev de seksualiseret.

Jeg valgte at kigge nærmere på en profil, der stod registeret som dansker. Profilen havde flere forskellige billedmapper, hvor han delte billeder af kun danske børn. Der var 1.111 forskellige billeder. Det var alt fra helt små nøgne børn, der legede glad på stranden, til små drenge og piger i bade- og nattøj og piger i små sommerkjoler. Når man klikkede sig ind på et billede, kunne man under billedet se, hvordan disse helt uskyldige billeder blev seksualiseret i tråden af profiler fra hele verden. I samme tråd, blev der også aftalt, hvordan de kunne dele billeder imellem dem.

Jeg bliver ophidset. Jeg vil klæde dem af og kæle med begge og have det sjovt. Du kan også sige liderlig tæve.

Der var flere mapper med over 50 forskellige børn i hver, og så var der mapper, tilegnet et barn fra en familie. Et af mapperne indeholdte billeder af en pige. Man kunne se, at han havde fulgt hendes udvikling, fra hun var lille til hun på det sidste billede var 17 år.

Jeg fandt frem til pigen og hendes forældre, og det kom naturligvis som et chok, at finde ud af, at de billeder forældrene havde taget af pigen gennem hendes barndom, var blevet fundet/taget/stjålet af en fremmed, der havde valgt at dele dem blandt pædofile. Det sidste billede havde han fundet på pigens instagram profil, så han vidste, hvem hun var.

Der var intet i de billeder, som du eller jeg på noget tidspunkt, ville anse som sexet, men det er jo ikke historien her. For det var der andre der kunne.

Betyder det at vi aldrig kan bruge børn i reklame, var der en der påpegede på twitter, og naturligvis kan vi det.

En banan er ikke bare en banan.

Man kan sagtens lave god reklame for en bil, og bruge børn til det.. Men lad os nu kalde en spade for spade og en banan for en – øh, banan. For lige som en emojii af en aubergine er blevet kendetegnet på en penis på de sociale medier, så har bananer også været brugt til andet end bare at spise.

Reklame for Nissan

Planned Parenthood i US brugte i 2018, bananer i deres reklame, til at lære unge, hvordan de skulle beskytte sig mod at blive uønsket gravide, og bananer er brugt til at sælge kondomer.

https://twitter.com/PlaygardCondoms/status/998555964998643712/photo/1

Så skal vi ikke bare stoppe med at blive krænket over, at andre er blevet påvirket af den reklame, og kalde den reklame for hvad den er. Et fejlskud.

Når jeg researcher mine historier på nettet, så har jeg oplevet billeder og netværk, jeg ville ønske, jeg aldrig havde set og vidste eksisterede. jeg ville ønske, at jeg med sindsro kunne like mine venners facebook-billeder, af deres små letpåklædte børn fra stranden, som de stolt deler blandt deres facebook-venner, i stedet for altid, at være den første der skriver, at de burde fjerne dem, for jeg har set, hvad der sker med den slags billeder, når de kommer i de forkerte hænder, og hvilke forældre, ønsker at deres børn bliver brugt af en pædofil, til at få udløsning foran en skærm?

Jeg ville ønske, at verden var anderledes, og at børn ikke var noget der på nogen måde kunne misbruges til sex. Men det er bare ikke den virkelighed vi lever i, og derfor er det sund kommunikationsfornuft, når Audi vælger at fjerne det nu, end hvis det senere bliver fundet i den helt forkerte kontekst. For den storm de der ville opleve, ville nok ikke stilne så hurtig som nu, da de jo var blevet advaret.

Så tillykke med den gode beslutning, Audi, og måske er det tid til et nyt reklamebureau?

VORES ARTIKLER ER UDEN REKLAMER, men du er velkommen til at købe et screenshot af artiklen, du kan overføre pengene på mobilepay +45 40409028.

På mini-chili-redaktionen har vi ingen gratis praktikanter, der kan korrekturlæse vores indlæg. Mats er svensk og Karina er bare en skidt korrekturlæser, så vi tager forbehold for løsslupne kommaer og syrede tastefejl. Håber de kan underholde, mere end de kan forarge…..,,,,!=)#d!%%

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

REKLAMEFRIT OMRÅDE

VI HAR INGEN REKLAME PÅ SITET, MEN DET ER MULIGT AT BETALE PER ARTIKEL. SEND ALT FRA 5 KR. TIL 5 MILLIONER, AFHÆNGIG AF HVOR VIGTIG DU MENER ARTIKLEN ER. BETALING SKER TIL MOBILEPAY +45 40409028 // SEND EN BESKED, HVIS DU ØNSKER EN FAKTURA TILSENDT.