Hvem har ansvaret for, at du bliver spammet?

Er du en af de mange, der har deltaget i en konkurrence på nettet og efterfølgende fået henvendelser fra sælgere på telefon, mail og sms, der vil sælge dig alt fra magasiner, forsikringer og en god gerning, så læs med her.

JP/Politikens hus ejer SmartResponse.

Smartresponse laver survey-konkurrencer. Survey-konkurrencer er en konkurrence, hvor du først skal afgive din tilladelse til at, i dette tilfælde, SmartRespons’ kunder efterfølgende må ringe, sms’ og maile til dig, for først der kan du deltage. De betingelser du godkender er umulige at få øje på.

smartleads kan ikke se

Når du har indtastet mobil, adresse, og mailadresser, skal du efterfølgende udfylde et langt spørgeskema. Deraf navnet survey.

Du er nu på listen.

Når du har udfyldt spørgeskemaet, laver SmartResponse databaser til de kunder der står på deres liste. De kalder dem her partnere.  I den database er forbrugerne fordelt efter, hvilket svar I har afgivet og derved også hvorfor I er interessante for SmartRespons kunder. Du er nu blevet kategoriseret som et brandvarmt lead, til dem der lige om lidt ringer dig op.

Se film her smartleads

Disse databaser er guld værd. For en stor del af de danske virksomheder må ikke ringe, maile eller sms’e dig for sælge deres produkt. Dog med undtagelse af enkelte fagområder som bøger, magasinabonnementer og forsikringer mfl. Men for dem er databasen dog fortsat interessant. For hvor de før ringede i blinde, så sparer de nu mange opkald, da du allerede har udfyldt hvilket forsikringsselskab du har, om du er interesseret i at skifte, eller om du har KOL og har brug for sygetransport.

Spørgsmålene er så fint udformet, at den viden er guld værd.

Men for at du som forbruger skal få øje på konkurrencen, skal den ud. Og den fødekæde kan være lang og uigennemsigtig..

Næste skridt i fødekæden

JP/POLITIKENS HUS ejer SmartResponse, en virksomhed der laver survey-konkurrencer. Det ved vi.

For at forbrugerne får øje på de konkurrencer, skal de deles ud, så du og jeg ser dem dem. For hvem vil ikke gerne vinde en rejse til Thailand?

Derfor udbydes det link, hvorpå du klikker for at deltage i konkurrencen, til et netværk af folk der kan tjene penge på at du klikker videre. Det kaldets et affialitenetværk. For at gøre forklaringen nemmere så kalder jeg netværket Drengene. For det at supplere lommepengene med et lille job i netværket, er kendt blandt unge teens. (Læs med her)

Drengene skal nu have det link bredt ud. Jo flere steder, jo større chance for at nogen klikker videre og at de tjener penge.

Drengene opretter måske en Facebookside og deler en konkurrence. Her er en del af dem desværre så kreative, at de laver en facebookside i et andet navn Det er set før. Andre laver facebooksider der har længere levetid. De kalder dem måske Rejser. Eller feminin. Eller Danmarks bedste tilbud.

gavekort

På de sider laver de en opdatering om konkurrencen, og betaler Facebook for at den bliver delt til dig og dine venner på facebook. Det kaldes et boostet opslag. Når I klikker videre, tjener Drengene  penge.

Her skal du være opmærksom på, at enkelte konkurrencesider er sat op, så hvis du indtaster dine kontaktinformationer, men fortryder inden du trykker på send, kan den allerede have registreret dine informationer. Det kaldes snyd. 😉

Nu har vi udvidet fødekæden.  JP/Politken. SmartResponse. Drengene.

Nu skal databasen bruges. Læger uden grænser køber sig måske til, at du bliver ringet op fra et Call-Center. Eller Falcks dialogbureau får listen til udsendelse af mails. Blot gode eksempler på hvordan listen kan blive brugt.

Så nu har vi flere på listen. Call-centeret og dialogbureauet.

I den konkurrence som jeg har brugt som eksempel, finder du denne lange og totalt uoverskueligE liste over, hvem du giver tilladelse til at kontakte dig. Klik videre her.  Og vær forberedt på at blive overrasket over, hvilke store danske virksomheder der benytter sig af de konkurrencer. Også NGO’er.

Hvem har ansvaret for at du blive spammet?

Så når du midt i aftensmaden for fjerde dag i træk bliver ringet op af en virksomhed, der vil sælge dig et produkt. Eller får 10 mails om dagen med nyhedsbreve. Eller SMS’er. Og du bare ikke anede hvad der har ramt dig. Udover lysten til at vinde en tur til Thailand.

Hvem har så ansvaret?

JP/Politikens hus, der kunne se en god forretning, og derfor i 2006 købte 50% af SmartResponses firma? Eller SmartResponse, der laver uigennemsigtige konkurrencer, hvor du dårligt kan få øje på betingelserne. Eller call-centeret der bruger listerne. Eller Drengene, som tjener penge på, at du drømte om en tur til Thailand. Eller Falck, Læger uden Grænser eller Gyldendal og mange andre, der køber databaserne?

Eller er det dig selv?

Jeg lader spørgsmålet stå åbent, og så lader jeg forbrugerombudsmanden om resten.

too good

 

Tilføjelse. SmartResponse har ikke kun survey-konkurrencer, men også konkurrencer hvor du kan vinde et visum til USA.

visa

Når du klikker på Deltag, kommer du her til, og der vinder du ikke andet end muligheden for at købe noget.

Jeg takker Lars, Casper og Thomas,mit faste hjælpsomme hold i #DarkForce, der kan finde alt på nettet. Også det øjet ikke ser.

…. her på minichili-redaktionen har jeg ingen gratis praktikanter der kan korrekturlæse alle mine indlæg, og jeg når det bare ikke selv. Så jeg tager forbehold for løsslupne kommaer og syrede tastefejl. Håber dog de kan underholde, mere end de kan forarge 
Kunne du bruge artiklen til noget, eller ønsker du at jeg skriver en anden? Så vil jeg være glad for en donation for den underholdning du mener du fik. Og skriv gerne hvilket ønske du har for din mønt. Du betaler. Jeg skriver. Både før og efter.  Jeg takker for den gode tanke på min mobile Pay: 40409028
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

REKLAMEFRIT OMRÅDE

VI HAR INGEN REKLAME PÅ SITET, MEN DET ER MULIGT AT BETALE PER ARTIKEL. SEND ALT FRA 5 KR. TIL 5 MILLIONER, AFHÆNGIG AF HVOR VIGTIG DU MENER ARTIKLEN ER. BETALING SKER TIL MOBILEPAY +45 40409028 // SEND EN BESKED, HVIS DU ØNSKER EN FAKTURA TILSENDT.