Medioter med internet

Efter henvendelse fra netværket omkring den afdøde unge kvinde, har jeg valgt at fjerne de hårde eksempler fra medierne. I respekt bliver de fjernet. Det burde medierne også. 

 

Kære Medier, har I ingen skam? 

I går begik en kvinde selvmord. Hun hoppede ud fra Rundetårn, og der gik ikke lang tid, før journalisterne var på stedet.

Mindre end en halv time efter den triste hændelse, havde både BT og Ekstra bladet skrevet en artikel om selvmordet og lagt det på deres website. En time efter blev artiklerne lagt ud på deres facebooksider.

Og nu fik historien ellers vinger, for mange havde en kommentar til både hvordan hun gjorde det og til den hun var.

 

(her har jeg indsat de grumme eksempler fra BTs tråd, som var på i flere dage)

Blot to timer efter at BT lagde artiklen ud på deres facebookside, var de nødsaget til at udbede sig den gode debattone.

Det hjalp ikke. Og de mange kedelig indlæg, der løbende dukkede op på tråden, fik desværre længere levetid end godt er. Efter 1,5 dag står flere af dem endnu.

Pressenævnet skriver som vejledende regler for god presseskik, at selvmord eller selvmordsforsøg ikke bør omtales, medmindre klar almen interesse kræver eller begrunder offentlig omtale, og i så fald bør omtalen være så skånsom som mulig.

De skriver også, at ved indsamling og formidling af billedmateriale, herunder amatørbilleder, skal der vises hensynsfuldhed og takt.

Her havde jeg indsat billedet fra BT. Det har jeg fjernet, men i kan læse artiklen fra BT her. 

Man kan diskutere, hvorvidt en ukendt kvindes selvmord fra Rundetårn kan have almen interesse, og om BTs billede, hvor man tydeligt kan se, at stedet er spulet rent med vand, er at udvise hensynsfuldhed og takt.

Men både BT og Ekstra Bladet og flere andre medier, valgte alligevel at sende artiklerne i digital rotation.

Men behøvede de at lægge den ud på de sociale medier?

Berlingske, hun er kun 16 år?!

I september måned skrev Berlingske, en meget stærk og fin artikel om den kun 16 årige Helene, hvis mor er på kontanthjælp, og står til at miste en stor del af rådighedsbeløb med kontanthjælpsloftet. Berlingske beskrev hendes liv, med de mangler der er, for en teenager  med en fattig mor.

idiots

Artiklen kunne fint have stået for sig selv i Berlingske. Men Berligske valgte at lægge den på deres facebookside, velvidende at kontanthjælpsloftet, er et af de emner der virkelig gløder på de sociale medier. Og der gik heller ikke langt tid. før idioter med internet gav den unge Helene hårde ord med på vejen.

“Piv piv.. hvorfor er der ikke nogen der gør noget”? – Gør noget selv. Drop offerrollen, tag ansvar og bliv voksen! Hvis du mangler en hjælpende hånd, så husk du har een for hver ende af dine arme”. Den kommentar har stået der i 19 dage.

“Som 16 årig kan man få sig et job efter skole, alle danskere bør DROPPE offerrollen”. 18 dage på tråden – and stil counting…

“Nu kunne hun jo selv tage sig et job. Det har de fleste andre 16 årige, så stop al den ynk”.  19 dage….. +

Blot halvanden time efter berlingske havde lagt historien ud på deres facebookside, måtte de  bede læserne holde den gode tone.

19 dage efter har Berlingske åbenbart glemt alt om den tråd, for der står fortsat mange triste kommentarer, som en 16-årig pige, ikke bør læse om sig selv.

Medier, i burde vide bedre

Som journalist. Der også arbejder som Community manager på Facebook. Så ved jeg  hvilke emner der giver godt engagement og en lang og rødglødende tråd.

Mindre pænt sagt. Jeg ved hvordan en statusopdatering skal vinkles, for at både godtfolk og idioter med internet får digital udløsning.

Det betyder i kroner og ører, at jo flere der kommenterer på en opdatering på Facebook, og derved deler den videre til deres facebookvenner, jo større chance er der for, at flere klikker sig videre til artiklen på det website, hvor reklamekronerne er med til at betale min løn.

lasse

Så jo vildere og mest kontroversielt emne, jo bedre.

Men jeg ved også, at ingen nyhedsmedier overvåger en facebook-tråd 24/7. Så når en artikel først er lagt ud, er den oftes eventyrland for internettrolde.

Vi er år fra at kalde de sociale medier for nye. Og eksperimenterende. Og medierne har efterhåndende lagt så mange timers erfaring og viden i dem, at de kender til konsekvensen af deres opdateringer og deres ord.

Derfor bør de også overveje nøje, hvilke artikler de bør bibeholde på deres eget website, hvor de kan slå kommentarfeltet til eller fra. Og hvilke der er egnet til at blive delt på deres facebookside, hvor det ikke er muligt at slå en tråd fra.

For uanset hvilke medieøjne man kigger med, så bør et selvmord eller en 16 årigs piges liv aldrig være op til debat.

Så kom nu Berlingske. BT. Ekstra Bladet. Og alle jer andre kommercielle medier, der deler artiklerne med de brandvarme emner.

Enten får I optimeret jeres sociale medie håndtering, eller også holder i artiklen hjemme hvor i  kan styre dem.

Som medie har I et ansvar for både jeres kilder og jeres platforme.

Så vis  format og tag et digitalt ansvar.

For god presseskik er ikke noget, der forsvinder når i logger på facebook.

 

…. her på minichili-redaktionen har jeg ingen gratis praktikanter der kan korrekturlæse alle mine indlæg, og jeg når det bare ikke selv. Så jeg tager forbehold for løsslupne kommaer og syrede tastefejl. Håber dog de kan underholde, mere end de kan forarge 
Kunne du bruge artiklen til noget, eller ønsker du at jeg skriver en anden? Så vil jeg være glad for en donation for den underholdning du mener du fik. Og skriv gerne hvilket ønske du har for din mønt. Du betaler. Jeg skriver. Både før og efter.  Jeg takker for den gode tanke på min mobile Pay: 40409028
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

REKLAMEFRIT OMRÅDE

VI HAR INGEN REKLAME PÅ SITET, MEN DET ER MULIGT AT BETALE PER ARTIKEL. SEND ALT FRA 5 KR. TIL 5 MILLIONER, AFHÆNGIG AF HVOR VIGTIG DU MENER ARTIKLEN ER. BETALING SKER TIL MOBILEPAY +45 40409028 // SEND EN BESKED, HVIS DU ØNSKER EN FAKTURA TILSENDT.